APK keuring

In Nederland is een APK keuring verplicht. APK staat voor Algemene Periodieke Keuring. Met deze APK keuring wordt een auto op diverse punten onderzocht. Aller eerst word er bij een APK keuring gekeken naar de verkeersveiligheid van de auto. Is de auto veilig om over straat te kunnen of is er verbetering nodig. Ook wordt er gekeken naar de milieubelasting van de auto. Uiteindelijk kan een te hoge roetmeting een negatieve uitslag geven.

Een APK keuring is zeer omvangrijk en bevatten veel onderdelen waarop gecontroleerd wordt. In het algemeen wordt er dus gekeken of de auto veilig genoeg is om de openbare weg op te mogen. Hieronder zijn de categorieën waarop een auto keuring wordt gebaseerd.

APK checklist

  • De algemene staat van de auto
  • De autogordels
  • De kilometerregistratie
  • De stuurinrichting
  • De voorruit
  • De spiegels
  • De deurvergrendeling
  • De (wiel)ophanging
  • De verlichting
  • De carrosserie
  • De wielen/banden
  • De remmen
  • De milieubelasting (uitlaatgassen/uitstoot)

Aan deze categorieën zijn eisen opgesteld waaraan de auto moet voldoen. Het RDW zorgt voor deze aanvullende checklist van deze categorieën en houdt er toezicht op dat deze checklist wordt aangehouden. Alleen een gecertificeerd autogarage mag met de monteurs die in dienst zijn een APK keuring uitvoeren.

Steekproef
De welbekende steekproef is -zoals hierboven al omschreven wordt- een check van het RDW om toezicht te houden op deze autokeuringen. Een autogarage is verplicht om hieraan mee te werken en zal moeten wachten tot een steekproef kan worden afgenomen door het RDW. Een APK keuring kan in sommige gevallen dus iets langer duren dan normaal. Houd hier rekening mee!